![]() ![]() Projekt DRÁHY České dráhy Dráhy v zahraničí Cremallera Hyéres ...a za Hyéres Colle di Tenda Gmünd Sardegna2000 1435/1667 Vauvert le train jaune Meran-Mals Bad Hofgastein Wieliczka ![]() |
|
Foto: | (1) - A. Káldy | ||
(2) - R.A.T.Káldy | Jižní Francie, 8.7.1999 |
K rychlostnímu rekordu souporavy TGV č.16 cituji část článku ze dne 5.10.2006 z časopisu Železničář od Jana Spousty z Českých dráh
Rychlostní rekord
Počátkem roku 1981, půl roku před plánovaným zahájením pravidelného provozu, se francouzská národní železniční společnost SNCF rozhodla k pokusu o překonání světového rychlostního rekordu. Cílem byl nejen samotný rekord (ten dosavadní - 331 km/h - stejně držela SNCF od 29. března 1955), ale především vyzkoušení tratě a vozidel při velmi vysoké rychlosti, propagace francouzského železničního průmyslu, ale i předvedení možností železniční dopravy.
Vybrána byla jednotka s evidenčním číslem 16, převzatá od výrobce 14. listopadu 1980. Nejednalo se však o úplně sériový stroj, pro rekord bylo provedeno několik úprav, zejména úprava zpřevodování a osazení kol s větším průměrem 1050 mm (normální byl 920 mm), vyjmutí tří vozů z desetivozové soupravy (délka rekordního vlaku byla 144 metrů, hmotnost 307 tun) a různé úpravy na elektrických obvodech s cílem dosažení většího výkonu a lepších jízdních vlastností.
Rychlostní jízdy se konaly na 2. koleji v úseku mezi 192. a 130. traťovým kilometrem s oblouky o poloměru 4500 metrů. Poprvé byla rychlost 300 km/h překročena o 10 kilometrů dne 3. února 1981 se sériovým strojem. 25. února už byly jízdy uskutečněny s modifikovanou soupravou, která postupně dosáhla rychlosti 328 -340 - 360 a 371 km/h. Po analýze všech měřených parametrů bylo dalšího dne, 26. února 1981, dosaženo rekordní rychlosti 380 km/h, přičemž limit byl dán vlastnostmi pantografu.