Projekt DRÁHY  České dráhy  Dráhy v zahraničí  Cremallera  Hyéres  ...a za Hyéres  Colle di Tenda  Gmünd  Sardegna2000  1435/1667  Vauvert  le train jaune  Meran-Mals  Bad Hofgastein  Wieliczka

Hyéres

hye1.jpg (37248 bytes) Hyéres je půvabné městečko v jižní Francii. Sledujte na mapě trať z Marseille do Toulon a dále do Hyéres. Z Marseille do Toulon ještě jezdí rychlíky, ale dál je trať již lokálkou, s rychlostí tak kolem 60km/hod. Troleje v Hyéres, kde trať končí, připomínají tramvajové.

(1)

hyeres04.jpg (45775 bytes) Když jsme jeli podél trati poprvé, s trochou ironie jsem prohlásil: "Představte si na této trati TGV!". No a asi tak za 10 minut se ozvalo zahoukání a děly se věci a my valili voči...

(2)

hyeres05.jpg (36696 bytes) Toto je souprava "klasického" oranžového TGV. Nicméně: o dva dny později jsme potkali soupravu, lehce oprýskanou, s nápisem: "Toto je souprava TGV, která 26.2.1981 dosáhla rychlostního rekordu 380 km/hod." No, byl už večer a foto se nekonalo. (viz ponámka na konci stránky)
Souprava "oranžového" TGV přijíždí večer do Hyéres, vyloží pasažéry, odjede do Toulon, tam přenocuje a ráno se opět vrátí pro pasažéry směr Paris-Sud.

(2)

hyeres06.jpg (30423 bytes) Je něco kolem tři čtvrti na dvě a my jsme připraveni na příjezd poledního TGV nové generace - TGV duplex (s patrovými vagóny).

(2)

hye2.jpg (31735 bytes) S Robertem jsme připraveni, každý z jedné strany, nepromeškat tento okamžik...

(1)

hye3.jpg (29032 bytes) Zadní čelo soupravy nemá aerodynamický kryt Scharfenbergra, zřejmě souprava dvou jednotek se v Toulon dělí a do Hyéres zajíždí pouze jedna z nich.
...Jo, a gdyby někdo věděl, proč má vedoucí hnací vůz pantograf dole a zadní nahoře, budu rád, když se o povědomost podělí...

(1)

hye4.jpg (38173 bytes) 13:47 - Souprava č. 215 v Hyéres.
Hnací vozy 2900029 a 2900030, 1. třída 2921501-02, bufet 2921503, 2. třída 2921504-2921508.

(1)

hye5.jpg (45872 bytes) 2900029 se zakrytým Scharfenbergerem.

(1)

hye6.jpg (28543 bytes) "Kuchyně" 2900030. Hmm...

(1)

Foto: (1) - A. Káldy
(2) - R.A.T.Káldy Jižní Francie, 8.7.1999

K rychlostnímu rekordu souporavy TGV č.16 cituji část článku ze dne 5.10.2006 z časopisu  Železničář  od Jana Spousty z Českých dráh

Rychlostní rekord

 Počátkem roku 1981, půl roku před plánovaným zahájením pravidelného provozu, se francouzská národní železniční společnost SNCF rozhodla k pokusu o překonání světového rychlostního rekordu. Cílem byl nejen samotný rekord (ten dosavadní - 331 km/h - stejně držela SNCF od 29. března 1955), ale především vyzkoušení tratě a vozidel při velmi vysoké rychlosti, propagace francouzského železničního průmyslu, ale i předvedení možností železniční dopravy.

            Vybrána byla jednotka s evidenčním číslem 16, převzatá od výrobce 14. listopadu 1980. Nejednalo se však o úplně sériový stroj, pro rekord bylo provedeno několik úprav, zejména úprava zpřevodování a osazení kol s větším průměrem 1050 mm (normální byl 920 mm), vyjmutí tří vozů z desetivozové soupravy (délka rekordního vlaku byla 144 metrů, hmotnost 307 tun) a různé úpravy na elektrických obvodech s cílem dosažení většího výkonu a lepších jízdních vlastností.

            Rychlostní jízdy se konaly na 2. koleji v úseku mezi 192. a 130. traťovým kilometrem s oblouky o poloměru 4500 metrů. Poprvé byla rychlost 300 km/h překročena o 10 kilometrů dne 3. února 1981 se sériovým strojem. 25. února už byly jízdy uskutečněny s modifikovanou soupravou, která postupně dosáhla rychlosti 328 -340 - 360 a 371 km/h. Po analýze všech měřených parametrů bylo dalšího dne, 26. února 1981, dosaženo rekordní rychlosti 380 km/h, přičemž limit byl dán vlastnostmi pantografu.