Projekt DRÁHY  České dráhy  Dráhy v zahraničí  Cremallera  Hyéres  ...a za Hyéres  Colle di Tenda  Gmünd  Sardegna2000  1435/1667  Vauvert  le train jaune  Meran-Mals  Bad Hofgastein  Wieliczka

Colle di Tenda

Pokud sledujete na mapě směr z Torina (Itálie) na jih, k mořskému pobřeží, určitě zpozorujete železniční trať, která prochází italským městem Cúneo, překonává Alpi Maritime tunelem pod průsmykem Colle di Tenda, na území Francie zvaném Col de Tende, po cca 40 kilometrech se vrátí na území Itálie a pobřeží Středozemního moře dosáhne ve stanici Ventimiglia.

tenda1.jpg (15971 bytes) Mě trať zaujala klesáním, kdy na 60 km klesne o 1321m. To je nadmořská výška tunelu pod průsmykem. Pokud by trať vedla přímo klesáním bez přerušení, odpovídá to sklonu 22 promile. K překonání tohoto neuvěřitelného klesání oplývá trať množstvím tunelů a dokonce třemi tunelovými smyčkami. Žel, trať vedoucí tunelovou smyčkou se fotí obtížně.
Na fotografii je zachycen vjezd do druhé tunelové smyčky po mostě přes jedno z bočních údolí nedaleko S.t Dalmas de Tende.

(1)

colditenda1.gif (2701 bytes)Mapka "grábnutá" z MS Autoroute Expres 2000. Červenými šipkami jsem naznačil místa, odkud byly pořízeny předchozí a následující snímek.
Výjímka: toto není klikací obrázek, kliknutím se nezobrazí zvětšená verze.
tenda2.jpg (38857 bytes) Dalším fíglem, jak překonat klesání je vedení trati seríí serpentin. Trať se zatáčí v tunelu o 180 stupňů, překoná mostem silnici a říčku Roya a zanoří se do tunelu na protilehlé straně údolí. V tunelu se zatáčí o 180... a tak pořád dokola.
Ještě jedna pzoruhodnost: všimněte si po straně mostu zbytků sloupů trolejového vedení. Sloupy byly odříznuty autogenem.

(1)

tenda3.jpg (23450 bytes) A šup do tunelu na druhé straně údolí a otočit se v něm zpět!

(1)

tenda4.jpg (51869 bytes) No a zde je údolí na výše popsané hrátky příliš úzké. Trať je vedena ve stráni systémem tunel - násep - tunel - násep a je nad silnicí výše a výše...

(1)

tenda6.jpg (27901 bytes) ... až se zanoří do vysoké skály. Řeka a silnice spolu v ostrých zatáčkách skálu obcházejí velmi úzkou průrvou...

(1)

tenda5.jpg (21625 bytes) ...průrva se rozšiřuje. Železnice se vynoří ze skály, překoná průrvu odvážným a vysokým mostem a opět se zavrtává do skály. Schyluje se k něčemu velkému. K něčemu, před čím klasik železničního modelářství, pan Zuska, vždy varoval. Vlakodrom v nejryzejší podobě...

(1)

tende02.jpg (53649 bytes) colditenda2.gif (1573 bytes)Nejníže položená smyčka je parádní úlovek!
Železniční pánbůh nás obdařil navíc pohledem na motorový vlak... Červená šipka na schémátku označuje místo a směr záběru.

(2)

tende03.jpg (52340 bytes) Trať vjíždí do nádraží Breil sur Roya (momentálně jsme ve Francii - celnice se zde již vůbec nevedou). Po elektrickém provozu jsme nalezli pouze patku stožáru troleje. Provoz zcela ovládly motorové vozy a lokomotivy. Z kolejí poměrně velkého nádraží zbyly 3 poslední. Tabulky na vagonech označují směry na Cúneo, Ventimiglii a francouzský Menton.

(2)

tenda7.jpg (52880 bytes) Přátele železnic lze potkat všude: před zbytky výtopny lze vidět krásně zrestaurovaný poštovní vůz...

(1)

tenda8.jpg (56831 bytes) ... a za nepoužívanou točnou stojí vyřazené francouzské motorové vozy.

(1)

tenda9.jpg (57215 bytes) To mě teda zaujalo: výkolejka po mediteránsku!

(1)

tende04.jpg (64181 bytes) Za Breil sur Roya se trať rozděluje: do francouzké Nice a zpět na italské území do Ventimiglie. Klesání není již zdaleka tak prudké jako pod vrcholem průsmyku, ale mostů a tunelů neubývá...

(2)

Foto: (1) S.Káldy
(2) R.A.T. Káldy Itálie-Francie, 4.7.1999