 |
Litschau.
Zde začínáme naší prohlídku. Dráha zde končí. V této době ještě
nic netušíme o rakouském dni železnice.
Nádražní budova neslouží svému účelu, nikde jízdní řád, nikde
ani človíčka. |
 |
Na nádraží Litschau je tato "lokschuppen"
snad největší pozoruhodností. Uvnitř je uschován dvojnápravový
osobní vůz z let padesátých. |
 |
Nagelberg.
Falešná dvoukolejka v délce cca 2 kmje souběhem dvou tratí: ta vlevo
vede do Litschau, ta vpravo do Heidenreichsteinu. |
 |
Alt Nagelberg - nádraží
Potkáváme první náznak, že po této trati vůbec něco jezdí.
Ty podvalníky jsou ve výborném stavu. Každý má 2 třínápravové
podvozky a sací brzdu. |
 |
Alt Nagelberg - zhlaví
Perfektně zrestaurovaná - nebo snad udržovaná? - vodárna. Nicméně
ukazatel na stupnici ukazuje nulu - moc se tedy neužívá.
Rozhodujeme se, že se podíváme ještě do Heidenreichsteinu - na konečnou
druhé větve úzkorozchodky. |
 |
Heidenreichstein - nádraží
Zde nás čeká překvapení - osobní vlak s parní lokomotivou - připraven
k odjezdu. Ochotný oersonál nás okemžitě obdařil jízdním řádem. |
 |
Z jízdního řádu vysvítá, že jízda parního vlaku
je jízdou mimořádnou a že dnes se mimořádné jízdy konají na úzkorozchodkách
severně i jižně od Gmündu.
Toto nádraží s tratí do Alt Nagelbergu patří místnímu železničnímu
klubu. |
 |
Železniční klub shromažďuje a opravuje kolejová
vozidla - na kolejích je věru co k vidění. |
 |
Skutečným klenotem zbírky je tato čtyřspřežka -
zatím ještě v dost dezolátním stavu. |
 |
Kdoví jaký bude její další osud, protože v depu Gmünd
se již opravuje stejná lokomotiva. |
 |
Souprava vyráží ze staničky Aalfeld. Na rozdíl od Česka
moc fotografů nepotkávám, ale souprava je plná. |
 |
Předjíždíme vlak a čekáme na něj na vrcholu hřebene,
který trať překonává na železničním přejezdu.
V porovnání s velikým bukem působí mašinka neuvěřitelně titěrně. |
 |
Souprava přátel železnic nekončí na nádraží v Alt
nagelbergu ale u zarážky na Friedhofstrasse. Lokomotiva odjede na kusou
kolej ... |
 |
... a ochotní cestující dodají soupravě impuls, aby
se rozjela z mírného svahu. Všechny ruční brzdy jsou obsazeny personálem. |
 |
Že by i v Rakousku chtěla spolková železnice nekřesťanské
"ošupné"?! Každopádně je toto poněkud krkolomné řešení
něčím motivováno.
Takže mašinka by teď měla najet na druhý konec
soupravy - ale běda, rozvod nejde přestavit. Fíra to zkouší po dobrém
i palicí - nic. Také jsem vyzván, abych zatlačil - no ale praštit do
šoupátka mne nenechají! Tak je to! |
 |
Mašinku ponecháváme svému osudu - jak to s ní
dopadlo - to už Vám nepovím - na nádraží Alt Nagelberg přijíždí
z Gmündu souprava spolkových drah. |
 |
Podél hranice sledujeme trať až do Gmündu. Tento úsek
v rovinatém terénu již není tak zajímavý, nikde se nezastavujeme a
do Gmündu brzy dorážíme. Projedeme městem a jsme na nádraží, kde
potkáváme plechovou nádheru Bardotky vedle fádních tvarů moderní
motorové jednotky rakouských spolkových drah. |
 |
Nás ale zajímá nádraží "úzké" - a zejména
styk dvou rozchodů.
Zde vidíme nájezdový můstek, který vede z nájezdové rampy přímo
na korbu vozu s normálním rozchodem. Aby mohl být nájezdový můstek
správně nainstalován, je nutno odšroubovat čelník s nárazníky. |
 |
A to jsme již v úzkém depu - toto je zatím nejstarší
osobní vůz, který jsem na zdejších tratích potkal - jen škoda, že
byl zrestaurován trochu kýčovitě. |
 |
No a konečně nacházím to pravé - nájezdovou rampu
na podvalníky s pedagogicky naaranžovaným čtyřnápravovým vozem.
Spojené podvalníky, připojené bočními háky též k rampě vytvoří
souvislou kolej, na kterou není problém nasunout vozy normálního
rozchodu.
Náročnější fáze nastane až poté: Podvalníky se rozpojí, roztáhnou
se, aby vždy jeden podvalník byl pod jedním podvozkem nákladního vozu
a spojují se cca 3-4 m dlouhými spojovacími tyčemi. Nákladní vůz se
poutá řetězy vždy k jednomu podvalníku.
Po pravé straně vozu na pozadí jsou patrná vystavená vozidla a dílna,
ve které opravují stejnou čtyřspřežní parní lokomotivu, jakou jsme
potkali v Heidenreichsteinu. |
 |
Detail druhé koleje s nájezdovou rampou a podvalníky.
Vadle podvalníků jsou poházené spojovací tyče, které současně
slouží jako potrubí sací brzdy.
Uvnitř postranic podvalníku lze vidět oba podvozky a mezi nimi objemný
vzduchojem a svislý vzduchový válec. |
 |
A na závěr malá mapka navštívené oblasti.
Z map je patrné, že na jih od Gmündu je síť úzkorozchodek
rozsáhlejší, než na severu. Tak tedy někdy na jaře - chci navštívit
východní svahy Novohradských hor včetně Nebelsteinu. Snad do té doby
nebude definitivně zastaven i provoz na jižní větvi. |