Most u Červené


Dráhy
Dráhy české
Bechyňka
Zubačka
Lipenka
jhradec
Pacifik
Prokopáč
Orlík
denisak
Praha nákl.
Na severu Prahy
Praha - západ
TKPE
141.001
Libeň
Císařský mlýn
Podlešín
Bečov
Most u Červené
Týn a Temelín
Lochovice
Bezdružice
Dívčice - Netolice
Martinice
Česká Kamenice
Pitoresque
Kuchyně

Pamatujete si na vystřihovánky "Nádraží" od Jiřího Boudy? Obsahovaly pěkné nádraží Červená nad Vltavou. Po létech jsem toto nádraží navštívil (a fotek nenadělal). 
Léta plynula a jednou, na půdě starého domu v Bechyni jsem objevil historickou obrazovou publikaci   "Letem Českým světem" s krásným obrazem mostu u Červené. Reprodukci z něj uveřejním, až se dostanu k skeneru A3. Nicméně zde uvádím alespoň "Hesla původně německá, která zčeštil takto prof. Ad. Heyduk:

Mnoha mužů věda,
mnoha mužů píle,
mnoha mužů znoj,
vytvořily dílo,
vznešených krás
ku poctě Vás i nás.

Základ v hrudi mocných skal
cement žulu upoutal,
hřeby pevny, ocel tuh,
vzdoruj bouři, chraň Tě bůh."
ckd_cervena.jpg (35362 bytes)
Foto: archiv ČKD

No, a fotky mi 10.6.2001 zaslal s následujícím textem Ing. Martin Hynek [martin.hynek@jce.cz]: 

Ahoj Sašo,

nic si z toho nedělej,že nevíš, o jakou akci šlo. Byla to jen jednorázová akce při příležitosti městské slavnosti, takové jake jsou teď v módě. Začalo to 750 výročím založení královského města Písku a nějak se to ujalo. Je to jako s tím Járou Cimrmanem, u kterého opilý matrikář zapsal nečitelený rok narození ..."takže i letos je tomu 100 let, co se narodil veliký objevitel...."

Ta fotka byla pořízená na mostě přes Vltavu, který je z roku 1894. Stavěli ho Italové s našimi jako tehdy unikátni letmou konstrukci. (Patrně náhodou se pak v okoli rodily poněkud tmavší děti...). Most je zařazen mezi kulturní památky a jelikož lokomotiva je z roku 1901, sešly se tu vlastne dva veteráni. Tento stroj (310.093) jinak jezdí v létě pravidelné vyletní jízdy kolem Lipna (Černá v Pošumaví-Černý Kříž).

Překvapilo mě, jak to s tou parou v sobotu mydlil. Nebylo divu. Ten grafikon byl dost našlapanej. Ve velmi náročném terénu musel ujet asi 20 km za 40 minut, tedy 30 km/h v průměru, přitom 40 km/h má maximálku. Vagóny byly samozřejmě nabity k prasknutí. Bylo chladno a vlhko, příroda čerstvě jarní, přitom pěkně světlo, to nejlepší počasí na focení takové nádhery. Dík za mail a měj se. Martin.

P1010002.jpg (186586 bytes) P1010003.jpg (156063 bytes) P1010004.jpg (165674 bytes) P1010005.jpg (151216 bytes) P1010006.jpg (137210 bytes) P1010007.jpg (78572 bytes) P1010008.jpg (150627 bytes) P1010015.jpg (305638 bytes)

Literatura:

  1. Most u Červené, Ing. Václav Jandáček, Železničář 19/1989
 

Jízdní řád tratě 201 ve formátu PDF